Hvordan bliver man instruktør?

Dansk Klatreforbund udbyder instruktørkurser i alle landsdele hvert år. Undervisere på kurserne er Instruktør 3 og godkendt som uddannere.

Medlemmer af klatreklubber under Dansk Klatreforbund kan deltage på kurserne. Hvis du er skolelærer/pædagog og ønsker at uddanne dig til instruktør, kan du læse mere nederst på siden.

Nedenfor kan du læse mere om de enkelte instruktørkurser.

Instruktør 1

Instruktør 1 omhandler sikkerhed ved toprebsklatring og bouldering

Målgruppe
Instruktør 1 er tiltænkt skolelærere, pædagoger, forældre til klatrebørn og alle andre, som gerne vil kunne stå for sikkerheden ved enkle klatreaktiviteter, men som ikke selv er udøvende klatrere.
Hvis du er aktiv klatrer og vant til at føre ruter, vil det give bedre mening at blive Instruktør 2.

Forhåndskrav
Der er ingen forhåndskrav til Instruktør 1. Du skal dog være i fysisk form, så du kan klatre lette ruter og sikre en makker. Dette indebærer også, at du skal tage fald og sikre en makker, som falder.
Hvis du har rygproblemer, er gravid eller af andre årsager er usikker på, om du kan gennemføre kurset, kan du altid kontakte Dansk Klatreforbund eller din underviser for at få vejledning.

Varighed
Kurset forløber over to undervisningsgange a 6 timer. Der skal være minimum 14 dage imellem de to gange, så der er tid til at øve. Det forventes, at du øver dig i den mellemliggende periode.
Kurset afsluttes med en prøve, hvor du skal vise stort overskud i sikkerhedsteknikkerne.

Afholdelse
Dansk Klatreforbund afholder Instruktør 1-kurser i klubber og skoler efter behov. Kurserne bliver kun planlagt på forespørgsel.
Dansk Klatreforbund udpeger og aflønner underviseren. Tilmeldingen til kurset sker gennem Dansk Klatreforbunds administrationssystem Klubmodul.

Pris
Instruktør 1-kurset koster 1000 kr. pr. deltager. Minimumsprisen for et kursus er dog 6000 kr. uanset deltagerantal.

Instruktør 2

Indhold
Instruktør 2 omhandler sikkerhed ved føring. Hvis kursisten ikke har taget Instruktør 1-kurset, gennemgås dette pensum også.

Målgruppe
Hvis du klatrer jævnligt og gerne vil kunne undervise på sikringskurser, skal du tage Instruktør 2. Som træner på et hold, hvor kursisterne klatrer på reb, vil du også have gavn af at blive klædt bedre på til at håndtere sikkerhedsmæssige spørgsmål.

Forhåndskrav
Du skal være vant til at føre ruter og til at sikre en makker, der fører. Typisk har kursisterne på Instruktør 2 klatret jævnligt et par år eller mere.
Du behøver ikke at tage Instruktør 1, før du tager Instruktør 2.
Der er ikke noget krav om at være en dygtig klatrer for at blive instruktør, men du skal kunne føre lette ruter med stor sikkerhedsmargin, og du skal kunne øve faldtræning og sikre en makker, der falder.

Afholdelse
Dansk Klatreforbund udbyder Instruktør 2-kurser i hver landsdel årligt. Desuden arrangeres kurser efter ønske fra klubber eller institutioner.
Dansk Klatreforbund udpeger og aflønner underviseren. Tilmelding sker gennem Dansk Klatreforbunds administrationssystem Klubmodul.

Pris
Instruktør 2-kurset koster 1000 kr. pr. deltager. Minimumsprisen for et kursus er dog 6000 kr. uanset deltagerantal.

Instruktør 3

Indhold
På Instruktør 3-kurset lærer du om avancerede rebteknikker som abseil, klatring på reb og simpel makkerredning.
Kurset bygger således oven på færdighederne fra Instruktør 2.

Målgruppe
Hvis du er Instruktør 2 og gerne vil kunne arrangere abseilarrangementer eller kunne undervise i sikkerhed ved rutebygning, skal du tage dette kursus.
Det kan også være, at du gerne vil lære mere om rebarbejde, knuder og udstyr for at blive en mere sikker og all-round klatrer. Så er kurset også det rigtige for dig.

Forhåndskrav
Du skal være Instruktør 2 og have erfaring fra sikringskurser eller anden undervisning.

Varighed
Kurset forløber over 3 undervisningsgange med mindst en uge imellem. Hver undervisningsgang varer 5 timer. Du skal forvente at lægge mindst lige så mange selvstændige øvetimer imellem undervisningsgangene.
Forløbet afsluttes med en eksamen, som også varer ca. 5 timer.

Afholdelse
Dansk Klatreforbund udbyder Instruktør 3-kurser i hver landsdel årligt.

Pris
Instruktør 3-kurset koster 1500 kr. pr. deltager. Minimumsprisen for et kursus er dog 9000 kr. uanset deltagerantal.
Det maksimale deltagerantal til en underviser er 9.

Kurser for skoler og institutioner

Klatring er en sjov og udfordrende tilføjelse til de mere traditionelle aktiviteter i gymnastiktimen eller i fritidsinstitutionen. Dansk Klatreforbund anbefaler, at institutioner bruger bouldervægge til at udfordre børnenes motorik. Også høje vægge kan give børnene en god oplevelse.

Det anbefales, at alle som arbejder med klatring, uddannes til Instruktør 1. Det er kun ganske få institutioner, som bruger klatring så meget, at de højere instruktøruddannelser er relevante for de ansatte.

Skoler og institutioner skal indmeldes i Dansk Klatreforbund som skolemedlem for at de ansatte kan deltage på uddannelserne. Når skolen er indmeldt, kan en ansat deltage på at almindeligt kursus i en klatreklub (hvis hun ellers lever op til forhåndskravene), eller skolen kan købe et kursus af Dansk Klatreforbund, som afholdes på skolens egen væg. Et skolemedlemskab koster 1000 kr. pr. år.

Det er i alle tilfælde Dansk Klatreforbund, som udpeger og aflønner underviseren, og tilmeldingen sker i Dansk Klatreforbunds administrationssystem Klubmodul.

Kontakt Dansk Klatreforbund for yderligere information (forbund@klatreforbund.dk).