• Carsten Lau Isaksen

Nye aldersklasser i 2025

IFSC - Det Internationale Klatreforbund, har besluttet at ændre aldersklasserne fra 2025. Beslutningen ændrer klasseopdelingen ved Internationale konkurrencer fra nuværende 3 ungdomsklasser til 2 klasser - U16 / U18 / U20 bliver til U17 & U19.

Hovedargumentet for beslutningen er at gøre det væsentligt lettere at afvikle de efterhånden meget store konkurrencer, både i forhold til deltagerantal, program og tidsramme.

Beslutningen udskyder dermed start alderen, så unge talenter først kan komme ud til Internationale IFSC konkurrencer fra året hvor de fylder 15 år. Derudover bliver de ældste i ungdomsklasserne skubbet op på senior niveauet et år tidligere.

I Danmark har vi valgt at følge de nye aldersklasser dog med en justering. I Danmark udvider den nye U17 klasse sådan at klatrere som fylder 14 år også kan deltage og dermed stadig har adgang til Danmarksserierne og DM.

U20 - Juniors kategorien har de sidste år haft egen klasse (kvalifikation & finale) men har klatret præcis samme ruter og problemer som senior klassen. Dette princip stoppes i forbindelse med omlægningen sådan at alle klasser - U17, U19 og Senior - får separate konkurrence-set.

Konceptet ændrer dermed også på klasserne hos de yngste klatrere som dyster og træner under juniorprogrammet

• U09                    Klatrere som fylder          (07) 08 og 09

• U11                    Klatrere som fylder                   09 og 10

• U13                    Klatrere som fylder                   11 og 12

• U15                    Klatrere som fylder                   13 og 14

• U17                    Klatrere som fylder          (14) 15 og 16

• U19                    Klatrere som fylder                   17 og 18

• Senior               Klatrere som fylder                    19 eller ældre

Inddeling i køn - Er klatresporten ”kønnet”?

Vi oplever generelt at klatresporten til dagligt udfolder sig til i et udpræget åbent og inkluderende miljø, hvor børn, unge og voksne klatrer sammen, på tværs af køn, alder og niveau. Klatreklubber og Klatrehaller udbyder sideløbende forskellige hold som kan være aldersinddelt eller målrettet et særligt niveau, men der er sjældent inddeling efter køn.

Konkurrence klatring er til gengæld ofte inddelt efter køn. Mange års erfaring fra konkurrence-rutebyg gør det tydeligt at der er forskel på kønnenes top-præstationsniveau. drenge/mænd på elite niveau klatrer ofte sværere end piger/kvinder på elite niveau. Klatresporten er derfor i nogen grad kønnet og det giver på den baggrund særligt mening med inddeling efter køn ved konkurrencer på højeste niveau.

Til gengæld er der stor variation på niveauet blandt bredden af klatrere – både blandt børn, unge og voksne. Hvis målgruppen for en konkurrence er en større blandet skare af klatrere, vil det både være mere hensigtsmæssigt og mere motiverende med inddeling og kategorier efter klatreniveau og alder!

I Dansk konkurrence-klatrings korte historie er det blevet en tradition med klassisk opdeling i mænd og kvinder. Det skyldes i høj grad at formaterne er inspireret af World Cuppen og selvom breddekonkurrencer ofte har et mere inkluderende ”total-format” i kvalifikationen, bliver de ofte afsluttet med et onsight Finale show!

I Klatreforbundet vil vi gerne opfordre konkurrence-arrangørerne til at genbesøge beslutningerne om kønsopdeling. Der findes efterhånden flere forskellige formater som måske er mere motiverende og derfor vil vi gerne hjælpe til med at skubbe lidt til udviklingen af mere inkluderende og meningsfulde breddeformater.

Klatreforbundet er afsender på Danmarksserien og Danmarksmesterskaberne i Boulder og Lead hvor målgruppen er Danmarks dygtigste klatrere. Her vil vi forsat inddele efter køn og alder med udgangspunkt i de nye IFSC klasser.

kønsidentitet

Den sociologiske kønsdebat betyder at flere giver udtryk for at de ikke føler sig mødt at idrættens klassiske og fysiologiske køn, en opdeling som klatresporten jo også benytter.

I Klatreforbundet læner vi os op ad de anbefalinger og afklaringspunkter som er udstukket af Idrættens hovedorganisationer - Danmarks Idræts Forbund og IFSC og IOC.

Vi har besluttet at Female klasserne i årene fremover fastholdes som beskyttede biologiske klasser. Til gengæld udvider vi Male klasserne med et + / PLUS.

Male+ klasserne vil fremadrettet være åben for alle kønsidentiteter og er dermed ikke længere en beskyttet klasse.

Danmarks Idrætsforbund:

Spørgsmål / Sparring: Carsten Lau isaksen carsten@klatreforbund.dk / 21193430