• Lasse Pedersen

Nyhedsbrev december 2021

NYHEDER OG JULEHILSEN Først og fremmest vil vi fra Dansk Klatreforbund gerne ønske alle de mange frivillige, klatrere og samarbejdspartnere en rigtig god jul! De seneste år har været præget af nedlukninger og restriktioner på grund af corona. Klatresporten er kommet rimeligt godt igennem disse udfordringer - det samlede medlemstal er ikke dykket væsentligt i 2020 (om end nogle klubber er hårdt ramt), og vore hårdtarbejdende bestyrelser og udvalg i klubberne knokler på for at tilbyde gode klatreoplevelser til alle. I Dansk Klatreforbunds sekretariat er der sket ændringer: Lotte Molsing er fratrådt stillingen som generalsekretær, og vi har fået Thomas Sigsgaard ind som økonomimedarbejder. Ida Clausen kommer tilbage fra barsel i starten af det nye år for at holde hånd i hanke med træneruddannelserne. Til gengæld går vores administrative medarbejder Simone Kristensen på barsel.

NYE CORONARESTRIKTIONER

Det begynder at minde om en velkendt, men irriterende julesang, som man ikke kan slippe for i december … men her kommer den igen: vi kommer desværre til at tage hensyn til corona også denne vinter.

Der er meldt nye restriktioner ud på en række områder, heriblandt desværre også foreningsidrætten.

Restriktioner, anbefalinger og opfordringer fra myndighederne ændrer sig i takt med smitteudviklingen, men du kan finde de nyeste udmeldinger på Kulturministeriets hjemmeside eller hos DIF.

Dansk Klatreforbund informerer så godt som muligt på baggrund af de meldinger, vi får fra DIF. Vore nyheder om corona kan du finde på Facebooksiden og på vores hjemmeside.

KONKURRENCENYT Konkurrencemiljøet udvikler sig hele tiden – både internationalt, men også her i Danmark. Med klatresportens debut ved OL i Tokyo er der for alvor kommet opmærksomhed på konkurrencesiden af vores sport – klatrekonkurrencer er simpelthen blevet en mere naturlig del af et moderne klatreliv. Mest fordi det er nogle sjove og festlige dage i godt selskab, men også fordi konkurrencerne kan tilføje både nuancer og udvikling. Forbund og arrangørklubber samarbejder om at skabe et bredt udbud af konkurrencer til alle, og paletten udvides hvert år. Corona har selvfølgeligt sat sine spor, men ambitionerne er store for 2022, hvor vi håber at få mange flere med.

Finaleforberedelse for Youth B drenge og piger ved Boulder DM 2021 i Kolding typer af konkurrencer: YOUNG GUNS: Simple og sjove holdstævner for de yngste (7-11 år). Varighed ca. 3 timer. Målet er at udbyde 3-4 konkurrencer i hver region (Øst/Syd/Nord). JUNIOR BATTLE: Sjov og lærerig holdkonkurrence for de 10-13-årige. Målet er at udbyde 2 konkurrencer i hver region. OPEN (Breddekonkurrencer): Mange klubber og kommercielle haller udbyder forskellige konkurrencer i både Boulder, Topreb og Lead, og nogle gange en blanding. Målgruppen er unge og voksne, og der er normalt udfordringer til de fleste. DANMARKSSERIERNE BOULDER CUP & LEAD CUP Sportslige konkurrencer på højeste danske niveau – målrettet unge og voksne (fra 14 år). Fra seriøse motionister til Danmarks dygtigste. Planen ser ud som følger, men det er endnu ikke alt, som er bekræftet: 3 Boulder Cups 02. april Aalborg Klatreklub 30. april DBKK / B&W 17. sep. DBKK / B&W 3 Lead Cups 07. maj Kolding Klatreklub 01. okt. Aarhus Klatreklub 12. nov. DBKK / B&W DANMARKSMESTERSKABER Klatresporten skal være med på premiere på DM-UGEN – et nyt super-event hvor ca. 25 idrætsforbund afvikler danmarksmesterskaber i uge 25 i Aalborg. Vi forventer at afvikle både Boulder og Lead DM for både senior og junior fra d. 24. – 26. juni, fordelt på Aalborg Klatreklub, Streetmekka og med Senior Boulder Finale på havnescenen. DM-UGEN følges af DR eller TV2, så vi satser på, at flere danskere opdager vores fantastiske sport. NORDISK I vores nordiske samarbejde er det i år Sverige og Finland, som er værter ved NM i henholdsvis Boulder og Lead. Som noget nyt har vi i fællesskab udviklet et 3. Nordisk konkurrence- og udviklingsevent til juniortalenterne. Danmark er vært ved premieren på Nordic Youth Boulder Challenge i Bison Boulders d. 26. og 27. februar hvor ca. 175 unge i klasserne Youth B/A & Juniors skal have en spændende weekend sammen. RUTEBYGUDDANNELSE Der har været fuld fart på rutebyguddannelserne hen over efteråret, særligt gennem projektet ”Det gode klubliv”, og der er mere på vej efter nytår. Ud over grunduddannelsen har vi ad flere omgange planlagt Masterclass weekendkurser til klubbernes dygtigste rutebyggere. De er desværre blevet aflyst flere gange. Dels på grund af Corona og dels på grund af en underviser som blev kørt ned! – Ryan Henderson som har et imponerende CV, og han er nu klar igen og der er 3 fyldte kurser på vej i januar: 08.-09. jan. I Kolding 12.-13. jan. I DBKK / B&W 15.-16. jan i Nørrebro

INDKØBSAFTALE MED WÜRTH

Klatreforbundet har lavet en indkøbsaftale med Würth så klubberne kan få større rabat på indkøb er rutebygrelevante materialer – Alt fra bolte og skruer til slagnøgler, sikkerhedsudstyr og lign. Hver klub får et indkøbsnummer, og så snart vi har de sidste på plads, får I besked 😊

NATIONAL TALENTUDVIKLINGSGRUPPE (NTG) NTG har nu eksisteret i et år, og vi er godt i gang med at evaluere 2021. Det har været et år med en del aflysninger i det første halvår, både i forhold til nationale arrangementer og internationale konkurrencer. Det sidste halvår har til gengæld været tæt pakket med mange konkurrencer. Der har været nationale cups (boulder og lead), DM og NM lead og boulder, samt en enkelte European Youth Cup i Portugal. Der har været rigtig mange flotte præstationer, men vigtigst af alt et godt fællesskab på tværs af klubberne, der er involveret i NTG. Det er vi utrolig glade for, og kan allerede nu se en øget interesse for NTG i 2022. Det betyder også, at vi bliver nødt til at lave justeringer i konceptet. Den proces er sat i gang nu, og kommer til at forløbe til og med januar, da vi dels skal sparre med DIF og Team Danmark, og dels med klubber og atleter. Det betyder, at vi først starter optag til NTG fra starten af februar. Vi er ved at lægge sidst hånd på et nyt nordisk samarbejde kaldet Nordic Junior Challenge. Det er en konkurrence og træningsweekend med alle de nordiske lande med fokus på fællesskab, netværk og træning på højkvalitets problemer. Konceptet vil involvere flere unge end der kan deltage ved de Nordiske Mesterskaber. Danmark er værter i 2022, og herefter skiftes landene til at afvikle det. Datoen for første arrangement er den 26.-27. februar 2022. Hvis din klub har deltagere, der søger optag i NTG i 2022, er det meget vigtigt, at klatrerne bliver informeret, så de kan sætte kryds i kalenderen. Vi glæder os til en ny sæson med træning, konkurrencer, fællesskab og læring på tværs af landet.

26 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg